Now Reading
11 Makanan ‘Underrated’ Di Malaysia Yang Anda Patut Cuba Selain Nasi Lemak

11 Makanan ‘Underrated’ Di Malaysia Yang Anda Patut Cuba Selain Nasi Lemak

Antara hidangan Malaysia yang boleh dicuba adalah Burger Ramly, aiskrim potong, minyak engkabang dan banyak lagi.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Rakyat Malaysia memang akan berbangga dengan kepelbagaian makanan di negara ini dan ada yang sanggup untuk mencuba menu-menu popular di negeri lain.

Pelancong yang berkunjung ke Malaysia turut jatuh cinta dengan hidangan di Malaysia seperti nasi lemak, nasi daun pisang, dan pelbagai lagi.

Baca Artikel Berkaitan: Netizen Terkejut Peniaga Jual Jelly Ball Secucuk RM8 Kepada Pelancong Asing

Walau bagaimanapun, sesetengah pihak percaya sudah tiba masanya untuk kementerian pelancongan mempromosikan makanan yang kurang dikenali di Malaysia kepada para pada pelancong.

Malah ada juga sebilangan rakyat Malaysia yang masih belum meneroka kesemua makanan yang terdapat di negara ini.

Berikut adalah senarai beberapa makanan Malaysia yang patut dicuba oleh pelancong dan penduduk tempatan:

#1. Burger Ramly

Ramly telah membuka rangkaian makanan segeranya dan menawarkan hidangan lain selain burger. (Sumber: Fail TRP)

Syarikat Ramly Processing Sdn Bhd merupakan pengeluar untuk bahan-bahan burger Ramly yang popular dan ia telah diasaskan oleh Ramly bin Mokni pada tahun 1984.

Beliau bermula sebagai penjual daging dan membuka perniagaan burger bersama isterinya di gerai jalanan sebelum tercetus idea untuk membuka rangkaian makanan segera seperti di negara Barat.

Apa yang menjadikan Burger Ramly lebih istimewa adalah patty yang dibalut dengan telur dadar dan ditambah dengan perasa seperti sos tomato, mayonis, sos cili atau sos Worcestershire.

Baca Artikel Berkaitan: Peniaga Dipuji Jual Burger RM2, Siap Kongsi Rezeki Beri Kucing Jalanan Makan [Video]

Nama Ramly menjadi sangat popular sehingga burger yang tidak menggunakan roti Ramly juga masih dirujuk sebagai burger Ramly.

Beberapa roti burger Ramly seperti roti daging lembu pula diharamkan di Singapura kerana sumber daging itu tiada dalam senarai yang diluluskan Pihak Berkuasa Pertanian dan Veterinar Singapura.

Namun, sesetengah penjual burger di Singapura masih menggunakan pembalut burger Ramly.

Baca Artikel Berkaitan: What? Our Beloved Ramly Burger Is Banned in Singapore?

#2. Ulam Dengan Sambal Belacan

Ulam adalah sejenis salad tradisional yang diperbuat daripada daun segar dan buah-buahan seperti ketumbar Vietnam (daun kesum), kacang bersayap (kacang botol), salad raja (ulam raja atau Cosmos caudatus), petai, maraba atau halia Cina (cekur), pegaga, daun kaduk, daun kunyit (daun kunyit) dan bunga kacang kupu-kupu (bunga telang).

Ulam boleh dimakan secara mentah atau dicelup dalam sos seperti sambal belacan sebagai perisa tambahan. Sambal belacan adalah sambal ala Melayu yang dibuat dengan menumbuk cili segar, pes udang bakar (belacan), gula dan air limau nipis di dalam lesung batu.

Sesetengah individu juga akan memasukkan tomato dan mangga masam manis sebagai antara bahan pilihan mereka.

#3. Laksa Sarawak

Terdapat pelbagai variasi laksa di yang berbeza di setiap negeri sekitar Malaysia. Kalau korang sudah pernah makan pelbagai laksa di Semenanjung, mungkin sudah tiba masanya korang cuba pula Laksa Sarawak.

Cef selebriti Anthony Bourdain pernah menggelarkan laksa Sarawak sebagai ‘Breakfast of the gods’.

Laksa Sarawak agak berbeza dengan laksa lain kerana kuahnya mempunyai rasa yang unik kerana ia diperbuat daripada kuah ayam atau udang, sambal belacan, santan, asam jawa, serai, herba dan rempah ratus.

Topping termasuk telur dadar hirisan, hirisan ayam, udang, daun ketumbar dan taugeh akan dihidangkan bersama bihun atau mee kuning.

Baca Artikel Berkaitan: 7 Places To Fulfill Your Sarawak Laksa Craving In PJ

#4. Aiskrim Potong

Bagi mereka yang tidak biasa dengan pencuci mulut klasik ini, aiskrim potong ini adalah bongkah ais krim atau ais loli berbentuk segi empat tepat yang dihasilkan pada sebatang kayu.

Ia didatangkan dalam pelbagai perisa tempatan yang menarik seperti kacang merah, cendol, jagung manis, nangka, keladi, limau kalamansi, kelapa, durian, pandan, coklat dan kelapa.

#5. Budu

Budu merupakan sejenis sambal ikan bilis yang diperam dan dicampurkan dengan ikan bilis serta garam sebelum ia dibiarkan untuk proses penapaian.

Hidangan tradisional yang popular di Kelantan serta Terengganu ini telah diisytiharkan sebagai makanan warisan Malaysia dan ia sering dimakan bersama ikan, nasi, dan sayur-sayuran.

Walau bagaimanapun, mereka yang menghidap gout tidak disyorkan untuk memakan budu kerana ikan bilis mempunyai kandungan asid urik yang tinggi.

Pada tahun 2021, seorang pelajar politeknik di Kota Bharu membuat serbuk budu untuk memudahkan penyimpanan dan pengangkutan.

#6. Tempoyak

Kalau korang pernah makan durian, sudah tiba masanya untuk korang mencuba tempoyak pula.

Tempoyak adalah satu hidangan dihasilkan daripada durian yang ditapai dan ia sangat popular di Pahang dan Perak.

Ia dibuat dengan menghancurkan isi durian dan mencampurkannya dengan sedikit garam atau gula dan dibiarkan untuk ditapai dalam persekitaran suhu bilik.

Tempoyak biasanya tidak dimakan begitu sahaja tetapi digandingkan sebagai perasa masakan dan hidangan seperti gulai tempoyak ikan patin, sambal tempoyak, tempoyak belacan dan mee kaca tanghoon.

#7. Keropok Lekor

Keropok lekor merupakan makanan ringan yang digemari oleh kanak-kanak dan golongan dewasa.

Ia adalah snek keropok ikan tradisional Melayu dari Terengganu yang dibuat dengan cara mengisar ikan atau sayur sehingga menjadi pes dan dicampur dengan tepung sagu sebelum digoreng.

Terdapat tiga jenis keropok lekor yang ada seperti lekor (panjang dan kenyal), kukus, dan keping (nipis dan rangup).

Makanan ringan yang digoreng itu sering dimakan dengan sos cili buatan sendiri.

#8. Midin (Paku Merah) dan Pucuk Paku

Perbezaa antara midin dan pucuk paku. (Sumber: Feats of Feasts)

Midin, juga dikenali sebagai paku merah dan pucuk paku mempunyai ciri berbeza di mana hujung pucuk melengkung menjadi corak lingkaran. Walau bagaimanapun, midin mempunyai keriting yang lebih ketat berbanding pucuk paku.

Midin dan pucuk paku adalah dari tumbuhan yang sama tetapi hanya dituai dari bahagian berlainan tumbuhan yang sama. Midin adalah pucuk yang lebih tua manakala pucuk paku adalah versi yang lebih muda.

Kedua-duanya adalah jenis sayuran yang popular di Sarawak dan sering digoreng, dijadikan ulam atau ditambah dalam hidangan seperti bubur.

Apabila digoreng, midin masih kekal dengan bentuk lingkaran manakala bentuk lingkaran pada pucuk paku pula semakin hilang bentuknya.

#9. Serbuk Asam Jambu

Rasa hirisan jambu batu boleh dinaikkan lagi dengan mencelup buah tersebut dalam serbuk asam jambu yang juga dikenali sebagai serbuk asamboi.

Serbuk asam jambu diperbuat daripada prun kering, garam, dan gula. Rasa masin dalam serbuk apabila dimakan dengan jambu batu sejuk, epal atau nanas adalah satu snek yang sesuai dimakan ketika dalam panas.

#10. Sagun Kelapa

Sagun kelapa adalah satu lagi makanan ringan kegemaran kanak-kanak yang diperbuat daripada tepung beras, kelapa dan gula sebelum ia dipanaskan tanpa minyak dengan api perlahan.

Campuran serbuk itu selalunya diletakkan di dalam tiub plastik dan dimakan begitu sahaja.

#11. Minyak Engkabang

Minyak engkabang telah digelar sebagai mentega Sarawak oleh kerana baunya yang seakan-akan mentega dan roti. Ia diperbuat daripada buah yang dipanggil engkabang atau tengkawang hantelok, kawang dan jantong.

Buahnya akan dikeringkan sebelum ditumbuk untuk mendapatkan minyaknya sebelum dituangkan ke dalam rebung untuk dipejalkan membentuk mentega.

Memandangkan mentega diperbuat daripada tumbuhan, ia selamat untuk mereka yang alah kepada produk tenusu dan boleh digunakan untuk memasak dan tujuan perubatan.

Buah engkabang akan masak pada setiap empat hingga lima tahun. Jadi ia adalah satu hidangan yang jarang untuk dijumpai.


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd