Now Reading
Kenapa Makin Ramai Individu Tiada Parut BCG? Ini Sebabnya

Kenapa Makin Ramai Individu Tiada Parut BCG? Ini Sebabnya

BCG atau Bacillus Calmette-Guerin adalah vaksin untuk tuberkulosis (TB) iaitu penyakit yang disebabkan oleh jangkitan daripada Mycobacterium tuberculosis.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Bila sebut perkataan ‘BCG’, mesti ramai rakyat Malaysia yang akan teringat hari di mana mereka dicucuk dengan vaksin di sekolah dan membandingkan parut BCG dengan kawan-kawan mereka dalam beberapa tempoh beberapa minggu.

BCG atau Bacillus Calmette-Guerin adalah vaksin untuk tuberkulosis (TB) iaitu penyakit yang disebabkan oleh jangkitan daripada Mycobacterium tuberculosis.

Sebelum ini, TB pernah menjadi kecemasan di peringkat global pada tahun 1993 serta dianggap sebagai penyakit paru-paru yang juga boleh menjejaskan bahagian badan yang lain seperti otak (meningitis TB) dan aliran darah (TB tentera).

Gambar sekadar hiasan. (Sumber: Fail TRP)

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, tiada negara yang bebas TB tetapi ia berada pada tahap endemik di kebanyakan negara miskin.

Program Pemvaksinan BCG Kebangsaan di Malaysia bermula pada tahun 1961 di mana setiap bayi yang baru lahir akan diberikan vaksinasi BCG utama.

Kemudian, dos penggalak tambahan diberikan kepada kanak-kanak berumur tujuh tahun di Sabah dan dua belas tahun di negeri lain di sekolah.

Pada Julai 2002, program ini telah diubah suai dan dos penggalak telah dihentikan tetapi ia masih diberikan semasa lahir.

Walau bagaimanapun, kanak-kanak tanpa parut BCG atau sejarah vaksinasi BCG diberi vaksinasi semula tanpa Ujian Kulit Tuberculin (TST) yang boleh mengesan kehadiran bakteria penyebab penyakit TB.

Secara ringkasnya, hampir setiap kanak-kanak dan orang dewasa di Malaysia akan mempunyai parut BCG.

Keradangan parut BCG 5cm di tempat suntikan vaksin. (Sumber: Cureus)

Kenapa Makin Tak Ramai Orang Yang Ada Parut BCG?

BCG tidak lagi diberikan secara rutin di beberapa negara seperti United Kingdom dan Amerika Syarikat kerana negara tersebut mempunyai risiko jangkitan yang rendah.

Walau bagaimanapun, vaksin BCG masih tersedia untuk individu terpilih yang memenuhi kriteria tertentu selepas berunding dengan pakar TB.

Namun, TB masih dianggap sebagai endemik di Malaysia.

Jadi vaksin BCG masih diberikan semasa lahir bagi memastikan perlindungan maksimum manakala suntikan BCG kedua yang merupakan sebahagian daripada Program Pengembangan Imunisasi (EPI) pula akan diberikan di sekolah pada murid yang dilihat tidak mempunyai parut.


Ada Apa Sebenarnya Dengan Parut BCG?

Vaksin BCG biasanya disuntik ke lengan kiri melalui suntikan intradermal yang menyuntik vaksin ke dalam lapisan kulit atas.

Selepas suntikan, satu kesan seperti bengkak bersaiz kecil biasanya akan berkembang di atas atau berhampiran titik suntikan dan hilang dalam tempoh sehari.

Bengkak yang menyerupai gigitan nyamuk akan muncul semula selepas enam hingga lapan minggu dan ia bakal membentuk nodul yang akan pecah serta mengeluarkan cecair.

Kemudian, ulser akan kekal dan membentuk parut apabila ia mula sembuh. Parut BCG yang bakal kekal seumur hidup ini berfungsi sebagai penunjuk bahawa seseorang telah divaksinasi terhadap TB.


Bagaimana Pula Jika Seseorang Tidak Mempunyai Parut?

Tidak semua orang yang divaksinasi terhadap TB akan mengalami parut, dan individu yang tiada parut juga tidak bermakna mereka tiada tindak balas imun terhadap TB.

Satu kertas penyelidikan bertajuk ‘Ketiadaan Pembentukan Parut pada Bayi selepas Vaksinasi BCG’ menunjukkan kelaziman berbeza dari 1% hingga 20% bayi yang tidak mempunyai parut selepas vaksinasi BCG.

Ia disebabkan oleh pelbagai faktor seperti ketegangan vaksin BCG, dos yang disuntik, teknik suntikan, kualiti vaksin, penyimpanan vaksin yang tidak betul, dan gangguan imunologi yang tidak didiagnosis pada bayi.

Satu lagi kajian bertajuk ‘Pembentukan parut dan penukaran tuberkulin berikutan vaksinasi BCG pada bayi: Kajian kohort prospektif’ menunjukkan bahawa bayi yang kurang berat badan mempunyai kadar kegagalan parut 55% lebih tinggi.

Saiz parut yang biasanya berukuran minimum 4.93mm mempunyai kaitan dengan dos dan ketegangan vaksin BCG.

Walau bagaimanapun, parut yang lebih besar tidak menunjukkan sama ada seseorang itu mempunyai imuniti yang lebih baik.

Memandangkan ia agak mustahil secara klinikal untuk membezakan antara vaksinasi yang gagal dan kegagalan menghasilkan parut sebagai tindak balas imun, mereka yang tidak mempunyai parut BCG sering dinasihatkan untuk mendapatkan suntikan BCG lain jika perkara itu yang disyorkan oleh doktor.


Bagaimana Cara Untuk Hilangkan Parut BCG?

Rupa parut BCG berbeza-beza dengan sesetengahnya tidak boleh dilihat dengan jelas kerana memiliki saiz yang agak kecil.

Bagi segelintir individu, parut mereka mungkin lebih besar atau berwarna lebih gelap dan mahu mencari penyelesaian untuk menghilangkannya.

Parut BCG dikenali sebagai keloid (parut yang timbul) dan pakar dermatologi biasanya akan mengesyorkan rawatan laser untuk mengurangkan rupa parut.

Satu lagi penyelesaian yang dikongsi oleh Dr Lim Ing Kien atau lebih dikenali sebagai Dr Ingky di media sosial adalah dengan menyuntik 5-fluorouracil yang boleh membantu meratakan parut.

Menurut laporan The Straits Times, penyelidik dari Pusat Kulit Nasional (NSC) telah menghasilkan satu tampalan jarum mikro yang tidak menyakitkan untuk mengecutkan parut keloid.

Ia merupakan alternatif suntikan jarum mikro mengandungi steroid yang dipanggil triamcinolone.

Memandangkan ini adalah prosedur perubatan, adalah sebaiknya untuk anda berunding dengan pakar dermatologi atau pakar estetik bertauliah terlebih dahulu bagi membincangkan pilihan-pilihan lain.


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd