Now Reading
Ini 6 Spot Menarik Di KL & Selangor Khas Buat Geng Digital Nomad

Ini 6 Spot Menarik Di KL & Selangor Khas Buat Geng Digital Nomad

Antara lokasi yang sesuai untuk remote di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor adalah Sandbox Space. Tsutaya Books dan Feeka Coffee Roasters.

Jangan lupa follow channel Telegram TRPbm untuk ketahui updates semasa & relevan!


Dalam persekitaran kerja yang dinamik pada hari ini, konsep bekerja secara ‘remote’ telah menjadi satu kebiasaan bagi pekerja-pekerja profesional untuk bebas bekerja dari mana-mana sahaja.

Bagi mereka yang berpangkalan di Selangor dan Kuala Lumpur, pastinya ramai yang mencari tempat sesuai untuk menjadi produktif melakukan kerja masing-masing.

Kawasan sekitar Kuala Lumpur dan Selangor bukan sahaja terkenal dengan kepelbagaian budaya dan perniagaan yang berkembang maju, tetapi ia juga menawarkan pilihan tempat bekerja yang unik dan ‘cool’.

Sama ada anda sedang mencari ruang yang tenang dengan kafe yang hebat, atau suasana yang tenang untuk menghadiri mesyuarat secara online, kami mempunyai sesuatu untuk semua orang.

Kepada anda yang mahu mencari tempat bagi meningkatkan produktiviti kerja, jom kami senaraikan lokasi yang anda boleh kunjungi.

Antaranya:

#1. Sandbox Space, Sri Petaling

Sandbox Space di Sri Petaling boleh menjadi hab utama untuk pekerja yang mahu mencari persekitaran kerja yang moden.

Direka bentuk dengan tumpuan terhadap produktiviti dan keselesaan, ruang kerja ini menawarkan perabot yang mesra pengguna dan pejabat yang lebih privasi.

Antara ciri yang menjadi perhatian adalah dengan adanya studio rakaman yang sesuai untuk mereka yang mahu membuat rakaman ‘podcast’.

Dengan cawangan tambahan di Bandar Sunway, Sandbox Space menampilkan suasana luar yang nyaman dan estetik serta ideal untuk mencipta kandungan.

Sandbox Space dibuka 24/7 sama ada anda mahu melakukan kerja pada awal pagi, lewat malam dan sebagainya.

  • Lokasi: 22-1, Jalan Radin Bagus 3, Bandar Baru Sri Petaling, 57000 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
  • Harga: Bermula dari RM14 untuk pas satu hari.
#2. Feeka Coffee Roasters, KL

Terletak di ‘townhouse’ yang diubah suai di Changkat Bukit Bintang, Feeka Coffee Roasters membolehkan anda lari dari kesibukan Kuala Lumpur.

Nama ‘Feeka’ itu diilhamkan oleh perkataan Sweden iaitu ‘fika’ yang bermaksud berehat.

Sama ada anda memerlukan tempat yang tenang atau sudut yang selesa untuk melakukan kerja secara ‘slow pace’, Feeka memenuhi semua keperluan bagi para pekerja nomad.

Suasananya yang tenang itu juga dimeriahkan lagi dengan adanya hidangan manis, seperti mille crepes, pastri, tart dan pai yang sesuai untuk membantu anda menjana idea.

Feeka menawarkan menu menarik termasuklah sarapan, makan tengah hari dan makan malam.

  • Lokasi: 19, Jalan Mesui, Bukit Bintang, 50200 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
  • Harga: Bermula dari RM15 untuk setiap hidangan. 
#3. The Rabbit Hole, Changkat Bukit Bintang

Mencari ruang kerja yang unik? The Rabbit Hole adalah destinasi yang ideal untuk anda.

Tidak jauh dari Feeka, tempat ini bertukar daripada kafe yang selesa pada siang hari menjadi bar yang penuh bergaya pada waktu malam. Ia menjadikannya tempat yang serba boleh untuk nomad digital.

Pada siang hari, anda boleh menikmati suasana kafe dengan pelbagai jenis makanan kopi artisanal dan pastri untuk memastikan anda kekal bersemangat dan fokus.

Sama ada anda berehat selepas hari yang produktif atau bertemu rakan-rakan untuk keluar malam, The Rabbit Hole menyediakan gabungan tempat kerja dan ruangan untuk berseronok dengan luar biasa.

  • Lokasi: 16, Changkat Bukit Bintang, Bukit Bintang, 50200 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
  • Harga: Bermula dari RM28 untuk setiap hidangan.
#4. Tsutaya Books, Pavilion Bukit Jalil

Tsutaya Books di Pavilion Bukit Jalil adalah tempat yang sesuai untuk pekerja nomad digital, di mana rak buku dari lantai ke silingnya terdiri daripada lebih 240,000 koleksi.

Anda juga boleh ‘preview’ dan membaca pelbagai genre daripada bahasa ke gaya hidup bagi membolehkan anda mencari buku yang sesuai untuk menemani sepanjang melakukan kerja.

Kafe dalam kedai mereka juga mempunyai tempat duduk yang mampu memuatkan kira-kira 90 orang.

Sambil-sambil menyiapkan kerja, anda boleh menghirup minuman yang dibeli dari kafe seperti Kyoto Matcha dan menikmati pencuci mulut Dorayaki atau Fruit Parfait yang istimewa.

Dengan adanya koleksi alat tulis seni halus dan karya seni Jepun, ia menambahkan sentuhan unik pada persekitaran kerja anda dan memberikan aura seperti di mini galeri seni.

  • Lokasi: Lot 2.89.00, Level 2 Orange Zone, Pavilion Bukit Jalil, Persiaran Jalil Utama, Bandar Bukit Jalil, 57000 Kuala Lumpur.
  • Harga: Bermula dari RM15 untuk setiap hidangan.
#5. M’Laboori, SS2

Kepada mereka yang mencari tempat selesa bagi bekerja secara ‘remote’, M’Laboori by Murni Discovery adalah lokasi yang sepadan untuk anda dengan adanya Wi-Fi serta plug untuk mengecas yang mencukupi

Kafe vegetarian ini yang berfungsi sebagai perpustakaan turut menyediakan suasana yang tenang untuk bekerja dan membaca.

Walaupun secara teknikal ia tidak berada di tengah-tengah Kuala Lumpur, lokasinya hanya lima minit berjalan kaki dari Stesen LRT Taman Bahagia.

Gabungan perpustakaan dan kafe M’Laboori menawarkan gaya produktiviti bagi membolehkan anda bertukar mood antara kerja dan mengisi masa lapang.

Jangan lepaskan peluang untuk menikmati Kari Nyonya khas mereka dengan Wonton, atau Nasi Lemak Fillet Asas Tumbuhan yang menarik.

  • Lokasi: 55A, Jalan SS 2/75, SS 2, 47300 Petaling Jaya, Selangor.
  • Harga: Bermula dari RM10 untuk setiap hidangan.
#6. Perpustakaan Raja Tun Uda, Shah Alam

Temui tempat kerja terpencil yang ideal di Perpustakaan Raja Tun Uda di Shah Alam, perpustakaan moden enam tingkat dengan pemandangan taman dan tasik yang menakjubkan.

Perpustakaan ini direka untuk memenuhi keperluan nomad digital bagi menawarkan ruangan bekerja yang selesa, serta ada juga gim dan kafeteria terbuka yang tenang dengan pemandangan tasik dan Masjid Biru.

Sama ada anda sedang menyiapkan projek atau menghadiri mesyuarat secara online, perpustakaan ini menyediakan anda dengan persekitaran yang estetik.

  • Lokasi: Jalan Kelab Golf 13/6, Seksyen 13, 40100 Shah Alam, Selangor.
  • Harga: Percuma untuk warganegara tetapi bayaran asing dikenakan untuk servis gym dan sebagainya.

Kesimpulan

Memilih ruang kerja yang betul boleh membuat semua perbezaan dalam pengalaman kerja jauh anda, dan Selangor serta Kuala Lumpur menawarkan pelbagai pilihan yang mengagumkan.

Tidak kira pilihan anda, lokasi ini menyediakan gabungan produktiviti, keselesaan dan komuniti yang sempurna, memastikan anda boleh bekerja dengan cekap dan kekal berinspirasi di bandar-bandar Malaysia yang sibuk ini.

Baca Artikel Berkaitan: Ini 10 Kafe Work-Friendly Untuk Geng ‘Digital Nomad’. Yang Penting WiFi Laju!

Baca Artikel Berkaitan: 5 Kafe Di Lembah Klang Yang Korang Boleh Pergi Untuk ‘Remote Working’


Kongsi cerita viral & terkini bersama kami di media sosial TRPbm: Facebook, Twitter, Threads dan Instagram.

Get more stories like this to your inbox by signing up for our newsletter.

© 2024 The Rakyat Post. All Rights Reserved. Owned by 3rd Wave Media Sdn Bhd